NOORD-HOLLAND - Supermarktketen Deen heeft gisteren een radiospotje gelanceerd als reactie op de anti-kiloknaller reclame van Wakker Dier van twee weken geleden. In die reclame wordt Deen beticht van stunten met dierenleed. Deen slaat terug: "Zo Wakker Dier! 25 procent knalkorting bij Deen supermarkt op vleesvervangers."

De reclamespot is deze week te horen op Radio 538 en Skyradio. "Met de commercial reageren wij op ludieke wijze op de campagne van Wakker Dier", laat het bedrijf weten. Daarin wordt volgens hen een verkeerd beeld geschetst.

"Naar onze mening heeft Wakker Dier de afgelopen twee weken te veel het accent gelegd op zaken die wij nog niet hebben kunnen realiseren met betrekking tot de verkoop van vlees zonder keurmerk", schrijft zij hierover. "Zij verliezen daarmee uit het oog welke stappen inmiddels wel door Deen en de andere supermarkten zijn ondernomen en gerealiseerd."

Eerder liet directeur van Deen, Leendert van Eck, weten aan NH Nieuws dat het bedrijf hard werkt om dierenleed te voorkomen. "Wij verkopen al jaren geen kiloknallers meer", liet hij weten. "Ook brengen we vegetarisch eten onder de aandacht bij de mensen en hebben we die schappen flink uitgebreid."

Kiloknallerlijst
Anne Hilhorst van Wakker Dier sprak dit tegen: "Deen eindigt bij ons onderzoek naar supermarktvlees regelmatig bovenin onze kiloknallerranglijst. Mede door het gestunt van Deen worden dieren veroordeeld tot een vreselijk leven in industriële stallen. En dat moet stoppen."