BEVERWIJK - Green Boarding is een nieuw reclame boarding-concept. Deze boarding kent meerdere toepassingen, waaronder communicatie, zonne-energie en luchtzuivering. Door middel van een draaisysteem kan het meest renderende paneel worden voorgezet. Communicatie tijdens de wedstrijden en zonne-energie op de andere momenten. De luchtzuiveringszijde werkt continu in de omgeving van Green Boarding.
Naast deze panelen komt Green Boarding met een groot UEFA-goedgekeurd LED-scherm waarop lokale adverteerders flexibel kunnen adverteren. Daarnaast wordt het LED-scherm ook onderdeel van een netwerk van maar liefst 100 grote amateurvoetbalverenigingen in Nederland. Hierdoor wordt de boarding ook voor nationale adverteerders interessant.
Zo uniek als de techniek is ook het achterliggende financiële model. De advertentieopbrengsten van Green Boarding worden namelijk gebruikt om de betreffende voetbalclubs te verduurzamen. Vaste zonnepanelen en vele andere verduurzamingsmaatregelen kunnen hiermee worden gefinancierd. Het streven is om binnen 5 jaar al deze clubs naar "0" op de energiebegroting te brengen.
Green Boarding is een van toepassingen die door de firma Softs op de markt wordt gebracht. De techniek alsmede het achterliggende financieringsmodel zorgt al op meer plaatsen in Nederland voor de verduurzaming van maatschappelijke organisaties. Een mooie oplossing voor de verdere verduurzaming van ziekenhuizen, sportverenigingen, culturele instellingen en onderwijsinstellingen en voor het bedrijfsleven een ideale manier om invulling te geven aan verduurzaming alsmede een breed MVO-beleid.
Mark van de Ven, voorzitter van R.K.v.v. DEM: "Via Patina Dakdenkers zijn wij met dit concept in aanraking gekomen. Zij hebben ons in het verleden al eerder geholpen met het verduurzamen van ons clubgebouw door het aanbrengen van zonnepanelen op ons clubgebouw en hier willen we nu verder mee. Dit nieuwe concept past fantastisch in de visie van onze vereniging. We verduurzamen en besparen geld op onze energierekening én we bieden lokale sponsors een unieke mogelijkheid om op een hypermoderne manier via LED-schermen te adverteren tijdens de wedstrijden. Daarnaast lopen we geen financieel risico én vergt het geen investering. De advertentie-euro van de sponsor wordt een duurzame euro".