Burgemeester Martijn Smit: 'Onze dienstverlening wordt zoveel mogelijk toegespitst op de behoefte van onze inwoners. Binnenkort gaan we mensen benaderen die het afgelopen half jaar contact hebben gehad met de gemeente. We vragen hen naar hun ervaring. Wat ervaarden zij als prettig? Wat kan er beter? Zo brengen we in kaart hoe inwoners onze dienstverlening beoordelen. Dat geeft ons aanknopingspunten om de dienstverlening verder te verbeteren.'
Wat vinden inwoners belangrijk?
De gemeente stelt ook een 'visie op dienstverlening' op. Daarvoor worden inwoners en ondernemers eind dit jaar bevraagd over wat zij van de gemeente verwachten, op welke manieren ze graag contact hebben met de gemeente en wat zij daarbij belangrijk vinden. Smit: 'Met die bevindingen bepalen we aan welke kwaliteitseisen onze dienstverlening moet voldoen en welke stappen we kunnen nemen om onze inwoners nóg beter van dienst te zijn.'
Laagdrempelig contact en virtuele hulp
Dit jaar zijn al verschillende stappen genomen. Door de hulp van een virtuele assistent is het maken van een afspraak via de website nog gemakkelijker geworden. En via WhatsApp krijgen inwoners snel en laagdrempelig antwoord op hun vragen. 'Mensen kunnen ons steeds makkelijker benaderen op het tijdstip dat hen het beste uitkomt, ook 's avonds en in het weekend. Stel je vraag via de app wanneer die in je opkomt en je ontvangt binnen kantooruren zo snel mogelijk een reactie,' belooft Smit.