De drainage functioneert niet meer
De tunnelbak is in de jaren ‘60 aangelegd. De rijweg is verdiept aangelegd en loopt onder het viaduct van Tata Steel door. De rijweg ligt lager dan de grondwaterstand. Zonder maatregelen zou de tunnelbak vol water staan. Daarom wordt het grondwater via drainage-buizen afgevoerd en weggepompt. Als de drainagebuizen zijn dichtgeslibd kan het water niet goed weglopen. De kans op wateroverlast is groot.
Wijk aan Zee blijft altijd bereikbaar
Aan beide zijden in de tunnelbak liggen brede klinkerstroken. Deze stroken worden opgebroken. De aannemer werkt alleen in de zijkant van de rijweg. De firma Haarsma legt op ongeveer 1 a 2 meter diepte een nieuwe drainage aan. De oude drainage onder de asfaltrijweg blijft liggen. De rijweg zelf hoeft daarom niet opgebroken te worden. Wel wordt één rijstrook afgezet. Tijdens de werkzaamheden is er een om-en-om-regeling om het verkeer in en uit Wijk aan Zee te laten rijden. Indien nodig zet de gemeente verkeersregelaars in.
Tata Steel betaalt de vervanging van de drainage
De tunnelbak is destijds op verzoek van Tata Steel aangelegd. Het beheer en onderhoud van de drainage is altijd door Tata Steel betaald. Ook deze vervanging van de drainage betaalt Tata Steel. Omdat de Zeestraat een openbare weg is, coördineert de gemeente Beverwijk de werkzaamheden.